Opstelmodules

Opstelmodules

Om tijdens het rijden ongestoord van treinen te kunnen wisselen zijn opstelmodules onmisbaar.
In alle rust kunnen er in de achtergrond treinen opgezet worden om daarna de hoofdbaan op te rijden. En uitgerangeerde treinen kunnen dan vervolgens weer buiten zicht worden ingepakt. De opsteltuin bestaat uit 3 rechte modules met elk 5 sporen met in totaal ca 3,40 m en een bochtmodule die indien gewenst op verschillende plekken ingepast kan worden. Er is dus ruim voldoende opstelruimte voorhanden.

Spoor 1 is voorzien van een uitsparing waarin transportkisten geplaatst kunnen worden. In zo’n transportkist kunnen complete treinstammen vervoerd worden zonder ze van de rails te nemen.
Dit systeem is destijds door een lid van M-Track Groep Nederland uitgedacht en is tot een M-Track Norm verheven.  Het is bij uitstek geschikt voor wat kortere treinen van maximaal 4 bakken lang zoals treinstellen en trek-duwtreinen die meestal voorzien zijn van kwetsbare stroomvoerende koppelingen die je niet te vaak uit elkaar wil halen.
Transportkist inschuiven, deksel eraf, rijstroom aansluiten en de trein kan direct het spoor oprijden.

Op dit moment hebben de opstelmodules alleen een spooraansluiting op het kopstation.
Het nadeel hiervan is dat de stationssporen slechts een beperkte lengte hebben. Waardoor langere treinen moeten worden opgesplitst over meerdere stationssporen om vervolgens weer samengesteld te worden wanneer de trein de hoofdbaan wordt opgereden.
Dit is niet altijd natuurgetrouw en levert ook nog wel eens spoorstremmingen op.
Daarom zijn er nieuwe modules (aftakmodule) in ontwikkeling waarbij de opstelmodules een rechtstreekse spooraansluiting krijgen op de hoofdbaan. De aansluiting direct naar het station wordt daarbij deels in stand gehouden.

Op onderstaande foto’s is de proefopstelling te zien van de nog te bouwen aftakmodules.
De ontwerpen zijn in principe gereed, maar voordat deze gebouwd gaan worden moeten eerst nog andere projecten afgerond worden.

Laat een reactie achter